Ali se delo v prihodnosti seli domov?

V času, ki je za nami, so se podjetja večinoma prvič srečala z delom od doma v tako velikem obsegu. Takšna sprememba načina dela seveda s seboj pripelje mnoge administrativne ovire in prilagajanje na drugačen način komunikacije. Še posebej, ker se je bilo treba prilagoditi tako rekoč čez noč.

Nekatere države so že začele sproščati ukrepe in ustavljati status epidemije. Številni zaposleni se tako že vračajo na običajna delovna mesta. Dejstvo je, da smo si ljudje različni in smo se tako tudi drugače prilagodili delu od doma. Eni so ga vzljubili, drugi so komaj čakali, da se vrnejo v pisarne.

 

V prihodnjih mesecih bodo podjetja dosti bolj kot do sedaj razmišljala o možnostih dela od doma za svoje zaposlene. V prvi vrsti, da bodo pripravljeni, ko svetu ponovno zapreti podobna kriza, pomemben razmislek pa mora iti tudi v smer omogočanja najbolj optimalnih pogojev za delo zaposlenih, kakor tudi zmanjševanja nepotrebnih stroškov podjetja.

 

Delo od doma ima številne prednosti, seveda pa tudi slabosti. Uspešnost vpeljave takega načina dela pa je odvisna od ljudi, načina poslovanja in kulture podjetja. Najprej si bomo pogledali delo od doma iz zornega kota delavcev, kakšne prednosti jih čakajo in na katere pasti morajo biti pozorni.

 

Največja razlika med delom od doma in delom v pisarni je delovno okolje. Doma nam je zagotovo bolj udobno, prostor si lahko uredimo po svoje, če želimo smo lahko v popolni tišini ali pa uživamo v glasni glasbi. Zjutraj ne rabimo zapravljati časa za urejanje pričeske in make-up-a, delamo lahko v udobnih oblačilih. V pisarnah je običajno veliko distrakcij, sodelavci se glasno pogovarjajo med sabo ali po telefonu, na radiu igra glasba, ki nam ni všeč itd. Z delom od doma privarčujemo tudi na času, ki ga drugače porabimo za prevoz na delo in domov, kar pomeni, da nam ostane več časa za družino, za pripravo obrokov, za telovadbo in za opravljanje manjših opravil, ki drugače kradejo prosti čas med vikendom. Z delom od doma lahko tudi privarčujemo, saj so domači obroki in kava običajno cenejši kot tisti v restavracijah. Predvsem pa delo od doma pomeni zmanjšan stres (ni vožnje v vsakodnevni gneči, ni slabe energije v pisarni itd.) in boljše ravnovesje med delom in zasebnim življenjem, saj smo lahko bolj fleksibilni pri delovnem času (seveda odvisno od omejitev delodajalca).

 

Vse to se sliši odlično, a realna slika ni tako popolna. Delo od doma zahteva od delavca močno voljo, da ohranja delovno rutino in se drži svojih zadolžitev, saj domače okolje pred njega postavlja drugačne distrakcije kot v pisarni. Te lahko pridejo s strani članov družine, Netflixa, dela na vrtu in podobno, zaradi česar si lahko vzamemo predolge odmore ali celo zgrešimo pomembne klice sodelavcev in strank. Nekateri ljudje doma delajo počasneje, ker ni enake energije, kot v pisarni, postane jim dolgčas zaradi zmanjšanja socialnih stikov. Pomemben vidik pa je tudi oprema oziroma ergonomija delovnega prostora. Doma moramo sami poskrbeti, da imamo urejeno delovno okolje, dodatne zaslone, primeren stol, delujočo internetno povezavo itd.

 

Kot smo že ugotovili, ljudje smo si različni. Nekaterim prednosti dela od doma odtehtajo slabosti oziroma jih sploh ne vidijo kot takih. Spet drugi pa si ne predstavljajo, da bi bili primorani delati od doma. Ravno ta razmislek pa je ključen pri morebitni vpeljavi tovrstnega načina dela. Podjetjem ni potrebno preiti na delo od doma v celotnem obsegu oziroma za vse zaposlene. Delovni proces je potrebno prilagoditi na način, da bo omogočal večjo produktivnost enih in drugih zaposlenih, seveda pa se mora skladati z vizijo podjetja. Poglejmo si še prednosti dela od doma z vidika podjetja.

 

Stroškovna učinkovitost je izredno pomembna za vsako podjetje. Številna podjetja se zato odločajo za vpeljavo dela od doma, saj si tako zmanjšajo stroške prevoza zaposlenih, pisarniškega materiala in opreme. Obenem zmanjšajo tudi stroške elektrike in ogrevanja, s selitvijo v manjše prostore (zaradi manjšega števila zaposlenih, ki so hkrati na delovnem mestu) pa si lahko občutno znižajo tudi najemnino. Ker delo od doma pri številnih zaposlenih vpliva na zmanjšanje stresa in na boljše ravnovesje dela in zasebnega življenja, to lahko posredno pomeni tudi manjše želje po odklopu na dopustu, manj bolniških dni, pa tudi večjo zvestobo podjetju. Podjetja ugotavljajo, da lahko delo od doma pomembno vpliva tudi na produktivnost zaposlenih, še posebej, če si lahko urnik zastavijo po lastnih željah; seveda, dokler je delo opravljeno. Nenazadnje lahko podjetje, ki omogoča delo od doma, uživa tudi bolj pozitivno podobo v javnosti, saj ga ljudje vidijo kot bolj naprednega, prav tako pa si za tako podjetje želi delati več ljudi.

 

Narava poslovanja podjetja je ključna pri odločitvi, v kakšnem obsegu vpeljati delo od doma, če sploh. Če gre za proizvodno podjetje oziroma oddelek, to seveda ni izvedljivo. V podjetjih ali oddelkih, kjer pa poslovanje pomeni delo z računalnikom, edina potrebna infrastruktura pa je delujoča internetna povezava in telefonska linija, pa je lahko delo od doma uporabna taktika za večanje produktivnosti in zadovoljstva zaposlenih, kakor tudi za zmanjševanje stroškov podjetja.

 

Kot rečeno, vpeljava dela od doma ne pomeni nujno 100 % prehod na takšen proces. V številnih podjetjih ugotavljajo, da je za delavce lahko koristno delo od doma že en ali dva dni na teden. Nekateri zaposleni bodo to možnost izkoristili vsak teden, drugi pa nikoli.

 

Padec produktivnosti delavcev, ki delajo od doma, je en večjih strahov vodstva podjetja. Seveda je pomislek na mestu: delavcem je v domačem okolju udobno, nihče jih neposredno ne nadzoruje, distrakcij ob nepravilno zastavljenem okolju je kar nekaj (o tem, kako učinkovito delati od doma, smo pisali tu). Tega strahu ne moremo ne potrditi, niti ovreči, ne da bi uvedli poskusno obdobje dela od doma. Ogromno podjetij je to obdobje prestalo v zadnjih mesecih, zato že imajo dober uvid v to, ali je poslovanje ostalo na enakem nivoju. Vseeno pa ne pozabimo, da je bilo skorajda celotno gospodarstvo v krizi, zato padec prometa ali slabši rezultati niso odraz spremembe načina dela.

 

Poleg padca produktivnosti obstajajo še druge ovire, s katerimi se morajo podjetja spopasti, preden uvedejo delo od doma. Ena izmed njih je učinkovita komunikacija med zaposlenimi in zunanjimi partnerji ali strankami. Tu so seveda ključna širše uporabljena orodja e-pošta in telefonski klici, pomembno pa je uvesti tudi dober način sestankovanja oziroma sodelovanja na projektih. O nekaj odličnih orodjih za videokonference smo pisali že pred časom, na trgu pa seveda ne manjka drugih za upravljanje s projekti in nalogami zaposlenih. Potrebno se je vprašati tudi, ali lahko pustimo zaposlenim, da si sami odrejajo delovni čas (dokler je delo opravljeno) ali morajo biti nujno dosegljivi od 8.00 do 16.00, saj so na primer sodelavci odvisni od njihovih odgovorov in bi drugače prišlo do zastojev.

 

Načinov dela od doma je veliko, od 100 % oddaljenega dela s popolno fleksibilnostjo zaposlenih, do bolj omejene strukture in dela od doma zgolj nekaj dni na mesec. V kakršnikoli obliki že, podjetja morajo dobro premisliti vse vidike in preveriti, ali lahko delo od doma vpeljejo tudi v lastno poslovanje. Dejstvo je, da vse več svetovnih podjetij razmišlja v tej smeri in da bo prihodnost dela pomembno zaznamovana z minevajočo krizo.

 

Matevž Krajnik, Unistar PRO

Piškotki za analitiko
Ti se uporabljajo za beleženje analitike obsikanosti spletne strani in nam zagotavljajo podatke na podlagi katerih lahko zagotovimo boljšo uporabniško izkušnjo.
Piškotki za družabna omrežja
Piškotki potrebni za vtičnike za deljenje vsebin iz strani na socialna omrežja.
Piškotki za komunikacijo na strani
Piškotki omogočajo pirkaz, kontaktiranje in komunikacijo preko komunikacijskega vtičnika na strani.
Piškotki za oglaševanje
So namenjeni targetiranemu oglaševanju glede na pretekle uporabnikove aktvinosti na drugih straneh.
Kaj so piškotki?
Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate z uporabo in beleženjem piškotkov.V redu Več o piškotkih